"FINNS DET KROKODILER I SVERIGE?"

 
getmarknad i Asella



Nu sitter jag i soffan med datorn i knät och lyssnar på musik från i somras – en vanlig tisdagskväll helt enkelt. Bortsett från att jag befinner mig i Etiopien såklart. När jag gör sådana här ”vanliga” saker är det faktiskt lätt att glömma bort den lilla detaljen att jag faktiskt befinner mig på en helt annan kontinent. När jag vaknar på morgonen kan det ta ett tag innan jag kommer på vart jag befinner mig, eller när jag och Hanna sitter och pratar om vardagliga saker känns det precis som vanligt. Det är rätt skönt faktiskt, att vi kan vara ”hemma i Sverige” trots att vi är så långt bort.

 

I morse började vi dagen med att presenteras inför ett trettiotal småkillar samt besvara frågor de ställde oss. Sedan skrattade de även när jag kommenterade att jag såg apor, men men, jag tyckte faktiskt det var häftigt(och vi skrattade igår när en vuxen frågade ifall det finns krokodiler i våra sjöar eller lejon i skogarna)! När pojkarna sedan började spela fotboll blev vi visade runt lite på området. Efter det gick vi hem och sov, vi var faktiskt uppe och ute redan vid åtta...

 

Efter att vår gulliga hushållerska städat vårt hus, samt tagit hand om ett berg med disk(vi hade dåligt samvete, men vi hittade diskmedel först igår...), gick vi in till staden. Även denna gång hamnade vi mitt i en getmarknad, vilken Hanna livrädd tog sig igenom tillslut. På hotellet(där vi redan börjar bli stammisar) åt vi varsin pizza samt drack macciato. En kaffedryck Hanna pratade väldigt gott om varje gång vi sågs i somras och sa att jag kommer att älska. Första gången var väl sådär, men idag – mycket bättre! Så jag kan nog överleva utan det svenska kaffet trots allt... Vi hittade även jordnötssmör i en affär igår, alltså: mättande + nyttigt + gott + lite hemmakänsla = jag vet vad jag kommer leva på i höst! Igår blev vi även visade till en marknad där vi köpte potatis, morötter, vitlök och rödbetor, så nu kan vi avancera vår matlagning lite. Skillnad mot första kvällen i huset då vi åt vitt bröd och drack vatten till kvällsmat...

 

I morgon börjar år 2006 här och efter kyrkan är vi inbjudna på mat till Qes Mekonnen – honom gillar vi – vilket vi ser fram emot. På torsdag ska vi börja jobba, varsin lektion ska vi ha för killarna vi träffade idag. Engelska ska jag alltså hålla i, trots att jag inte har någon aning om hur man lär ut eller lägger upp en lektion försökte jag förbereda lite förut efter en bok jag fått. Klarade det väl i cirka fem minuter, sedan gav jag upp, men det ska nog lösa sig där. Om någon har tips på bra engelska ”lek & lär”-lekar eller så får den gärna dela med sig!

 

 

Vill passa på att skicka en hälsning till min mamma som fyller år idag, trots att hon inte kommer läsa detta då hon är i Grekland. Och nej, jag är inte alls avundsjuk på henne... Men: grattis kära mamma!

 

 

 

//Hanna

 


Kommentarer
Karin

Tack snälla Hanna för Grattishälsningen, jag hade en jättebra födelsedag på Kreta.
Stor Kram Mamma

2013-09-15 @ 19:49:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0